Ξενοδοχεία, αεροδρόμια, λιμάνια, αγωγοί

Παραθέτουμε το άρθρο του Α. Καρακούση, το οποίο, με δεδομένη και τη θέση του συγγραφέα, φαίνεται ότι εκφράζει την οικονομική στρατηγική του κυρίαρχου κοινωνικού συνασπισμού εξουσίας για το επόμενο διάστημα στην Ελλάδα. Στρατηγική που με κανέναν τρόπο δεν δείχνει να στοχεύει σε μια οποιαδήποτε παραγωγική ανασυγκρότηση, πόσο μάλλον σε παραγωγικούς μετασχηματισμούς, αλλά θα επιχειρήσει να συσσωρεύσει επενδύσεις σε γνωστά πεδία, διευρύνοντας τα περιθώρια της κερδοφορίας.

Περιθώρια που θα επιχειρηθεί να διευρυνθούν χωρίς νέες επισφαλείς επενδύσεις, αλλά με “fast-track” και κυρίως τη συμπίεση του κόστους εργασίας. Η φετινή τουριστική σαιζόν που έσπασε πολλά ρεκόρ παρά την τρομολαγνεία που ασκήθηκε, ιδιαίτερα τη βδομάδα του δημοψηφίσματος, αποτελεί ένα πρώτο δείγμα, τη στιγμή που  οι απολαβές των εργαζομένων στον τουρισμό, καθώς και το εργασιακό τους καθεστώς επιδεινώνεται διαρκώς.
Εκτός του τουρισμού, στους κλάδους που αφορούν και πιο ευθέως τους μηχανικούς, η κατεύθυνση μετατροπής της Ελλάδας σε μια τεράστια διαμετακομιστική ζώνη παραμένει κεντρικός στόχος, ειδικά μετά και τη διαπλάτυνση της διώρυγας του Σουέζ, και τις προβλεπόμενες και από το νέο μνημόνιο ιδιωτικοποιήσεις στα λιμάνια, γύρω από τις οποίες, στον Πειραιά, θα ερίσουν πιθανότατα COSCO και MAERSK. Εκτός αυτού, έμφαση φαίνεται να δίνεται στους ενεργειακούς αγωγούς, αλλά και στα -προς ιδιωτικοποίηση σε μεγάλο βαθμό- αεροδρόμια.
Σαφές είναι επίσης ότι στη νέα φάση θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη πρόσδεση της οικονομικής δραστηριότητας στις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, όσο η παραγωγική βάση της χώρας θα αποδιαρθρώνεται έτι περαιτέρω από τις υφεσιακές πολιτικές που προβλέπεται να συνεχιστούν από τις νέες διεθνείς συμβάσεις. Σαφές είναι επίσης ότι σε αυτό το κλίμα, δεν θα χάσουν όλοι, καθώς θα υπάρξουν ευνοημένοι, τόσο από τις νέες υποτιμήσεις του εργατικού κόστους σε τομείς που θα ανθίζουν, όπως ο τουρισμός, όσο και από το “πακέτο Juncker” ενώ διαφαίνονται “ευκαιρίες” και για νέες επιχειρήσεις· οι κακοπροαίρετοι θα τις ονόμαζαν και “νέα τζάκια” γύρω από τις προαναφερθείσες δραστηριότητες, ειδικά γύρω από την ανάπτυξη των διαμετακομιστικών ζωνών και τους ενεργειακούς αγωγούς.
Απορία μας προκαλεί από πού προκύπτει η “αναγέννηση της πρωτογενούς παραγωγής” στα χρόνια της κρίσης που διαπιστώνει ο αρθρογράφος, αλλά αυτό μάλλον παραμένει δευτερεύον.
akropoli
****************************************************************************
του Α. Καρακούση από το Βήμα
Ο παρών πολιτικοοικονομικός κύκλος, μετά τις τόσες περιπέτειες, μοιάζει ευκρινής και απαλλαγμένος από τις πολλές καταδυναστευτικές αβεβαιότητες και αμφισβητήσεις του πρόσφατου παρελθόντος.
Η νέα κυβέρνηση τυγχάνει λαϊκής υποστήριξης, έχει την ανοχή των πολιτών, σχεδόν το ελεύθερο από τη σπαρασσόμενη αξιωματική αντιπολίτευση και την ευκαιρία να δράσει γρήγορα και αποτελεσματικά χωρίς εν τέλει πολλά εμπόδια.
Τούτη τη φορά η εντολή είναι καθαρή, ο δρόμος εγκεκριμένος, σαφώς προσδιορισμένος και οι εμπειρίες πλούσιες, ικανές να αποτρέψουν τα μεγάλα σφάλματα. Σε χοντρές γραμμές, «ο δρόμος είναι ανοιχτός και τα σκυλιά δεμένα», που θα έλεγε και ο λαός.
Ο Πρωθυπουργός και οι υπουργοί του γνωρίζουν καλά ότι δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο και ακόμη ότι ως το επόμενο καλοκαίρι οφείλουν να κάνουν τα πάντα προκειμένου να σταθεροποιήσουν την οικονομία και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την πολυπόθητη ανάκαμψη.
Επιπλέον, πέραν του συμφωνημένου δρόμου για την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, έχει επιστημονικώς και εμπειρικώς καταδειχθεί  από πού μπορεί να έλθει η πολυπόθητη ανάπτυξη στην Ελλάδα. Στην πεντάχρονη περίοδο της κρίσης, πέραν της πρωτογενούς παραγωγής που αναγεννήθηκε, οι τομείς που υπέστησαν τα λιγότερα ήταν ο τουρισμός, οι μεταφορές και η ενέργεια.
Οπως λέει και ο Νίκος Χριστουδουλάκης, απεδείχθη ότι σε οποιεσδήποτε συνθήκες, με ευρώ ή με δραχμή, με capital controls ή χωρίς αυτά, οι τουρίστες  ήλθαν και θα συνεχίσουν να έρχονται μαζικά στην Ελλάδα, οι μεταφορές εμπορευμάτων από την Ασία προς την Ευρώπη θα περνάνε από τα ελληνικά λιμάνια και τους ελληνικούς δρόμους γιατί είναι οι συντομότεροι και ασφαλέστεροι όλων και επίσης τα ενεργειακά δίκτυα αναγκαστικά θα περνάνε από την Ελλάδα.
Ειδικά για τον τουρισμό οι προβλέψεις ξεπερνούν κάθε προσδοκία. Οι ειδικοί μιλούν για δεκάδες εκατομμύρια διανυκτερεύσεις στην Αθήνα τα επόμενα χρόνια και για περίπου 40 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο μετά το 2020!
Οσον αφορά τις μεταφορές εμπορευμάτων, οι ειδικοί προβλέπουν μετά τη διαπλάτυνση της διώρυγας του Σουέζ και την επάνοδο του Ιράν στη διεθνή οικονομική κοινότητα πολλαπλασιασμό της κίνησης στα ελληνικά λιμάνια και ακόμη η ανάδειξη νέων ενεργειακών πηγών θα καταστήσει την Ελλάδα έναν από τους σημαντικότερους κόμβους διέλευσης αγωγών αερίου.
Χωρίς πολλές κουβέντες, πέραν της δημοσιονομικής σταθερότητας, το ελληνικό μέλλον θα κριθεί από την ανάπτυξη των τουριστικών ζωνών, των αεροδρομίων, των λιμανιών και των ενεργειακών αγωγών.
Αρκεί ο κ. Τσίπρας να αντιληφθεί τη σημασία και την κρισιμότητα των παραπάνω τομέων και να κινητοποιήσει τις καλύτερες και υγιέστερες δυνάμεις προς αυτή την κατεύθυνηση. Με άσχετους και απαίδευτους δεν γίνεται δουλειά, ούτε προκόβει ο τόπος…

Ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.