Ανακοίνωση Αραγές για το Θεσμικό Πλαίσιο του ΤΕΕ, και ενημέρωση από τη συνεδρίαση της ΑΤΕΕ

Το Σ/Κ 2-3 Δεκέμβρη 2017 συνεδριάζει η Α/ΤΕΕ μετά από 6 ολόκληρους μήνες σιωπηρής αργίας (στις 10/6 ήταν η τελευταία της συνεδρίαση). Μάλιστα, η νέα πρόεδρος της Αντιπροσωπείας και εκ των αρχαιοτέρων μελών του ΤΕΕ, κα Μοροπούλου, καλεί σκοπίμως την Αντιπροσωπεία σαν «Έκτακτη» με εικονική πρώτη συνεδρίαση (μια πρακτική που δεν έχει εδώ και χρόνια επιχειρηθεί στο ΤΕΕ) με στόχο να έχει μειωμένη απαρτία το ¼ των μελών της, 50+1 αντιπροσώπους από τους 200. Θα περίμενε κανείς ότι τα τεράστια προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί στον κλάδο θα όφειλαν να απασχολήσουν κυρίαρχα την Α/ΤΕΕ. Φυσικά και όχι, είναι η απάντηση. Η Αντιπροσωπεία συγκαλείται με μοναδικά θέματα την έγκριση του προϋπολογισμού του ΤΕΕ (υποχρεωτικό ζήτημα κατά τον κανονισμό του ΤΕΕ) και τις αλλαγές που προτείνει το προεδρείο της Α/ΤΕΕ στο θεσμικό του πλαίσιο του ΤΕΕ (πρωτοφανής μεθόδευση σε μη συζητημένο – κεφαλαιώδες ζήτημα για την ίδια την ύπαρξη και τη φυσιογνωμία του ΤΕΕ και μάλιστα σε έκτακτη αντιπροσωπεία, μειωμένης απαρτίας).

Όπως απόλυτα επιβεβαιωμένα γράφαμε και ένα χρόνο πριν: “…η σταθερή σύμπραξη του ΤΕΕ στις πολιτικές των Μνημονίων από τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών ως την σιωπή του στις τρομακτικά δυσμενείς επιπτώσεις που επέφερε στο επάγγελμα η κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών, απέδειξε την απροθυμία του να υπερασπιστεί τους συναδέλφους απέναντι στην καταστροφή. Η κατεύθυνση αυτή, σε συνδυασμό με την διαρκή απαξίωση των συλλογικών διαδικασιών του ΤΕΕ, την ανάληψη «επιχειρηματικών» δραστηριοτήτων (προγράμματα ΕΣΠΑ, training voucher,  ηλεκτρονικές πλατφόρμες αυθαιρέτων, οικοδομικών αδειών  κλπ), την κατάργηση του Ενημερωτικού Δελτίου, την παραφθορά του επιστημονικού ρόλου που θα όφειλε να έχει προς όφελος της κοινωνίας σε ένα ρόλο διευθέτησης πελατειακών συμφερόντων και προβολής στελεχών, απαξίωσε το Επιμελητήριο στα μάτια των συναδέλφων. Η εμφανής συναλλαγή των πρόσφατων ηγεσιών με τις κυβερνήσεις έναντι ίδιων πολιτικών οφελών, με χαρακτηριστικότερα πρόσφατα παραδείγματα την υπουργοποίηση Σπίρτζη, τη στήριξη Στασινού στο “Ναι” στο δημοψήφισμα του 2015 και την όλη ιστορία με την Attica Bank, καταρράκωσαν και την όποια εναπομείνασα αξιοπιστία του ΤΕΕ.”

Οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί (κυρίως από το Προεδρείο της Α/ΤΕΕ, αλλά και από άλλες κυρίαρχες στη διοίκηση παρατάξεις έρχονται να ολοκληρώσουν μια διαδρομή μετεξέλιξης του ΤΕΕ σε όργανο υπεράσπισης μιας μειοψηφίας μηχανικών που επιβιώνουν της κρίσης (σε βάρος της υποτίμησης των υπολοίπων) μέσω των κυρίαρχων μνημονιακών πολιτικών. Ειδικά η πρόταση του προεδρείου της «Α» (που φέρει την ευθύνη για την μη λειτουργιά για 6 μήνες) αποτελεί προϊόν συνεννόησης των παρατάξεων ΔΚΜ, ΔΗΣΥΜ & ΔΗΠΑΜ και λοιπών συνοδοιπόρων.

Οι προτάσεις αυτές (εδώ και εδώ) πρωτοφανούς αντιδημοκρατικού χαρακτήρα, έχουν ως στόχο να θωρακίσουν περαιτέρω το χαρακτήρα του Επιμελητηρίου, να εξοβελίσουν κάθε φωνή και δράση κριτικής, να εξωθήσουν εκτός όσους επιμένουν να ενδιαφέρονται, να ομογενοποιήσουν παραπάνω (μέσω «παρατάξεων» με προσωποκεντρικά και ιδιοτελή χαρακτηριστικά προσωπικής ανάδειξης και επαγγελματικής δραστηριότητας) τις διοικήσεις του. Οι κεντρικές αλλαγές που προτείνονται αφορούν:

  • την τετραετή θητεία των οργάνων του (και μάλιστα από την παρούσα θητεία). Είναι προφανές ότι η αραίωση έστω και αυτής της εν πολλοίς απαξιωμένης από τους μηχανικούς διαδικασίας θα οδηγήσει σε περαιτέρω απομάκρυνση του ΤΕΕ από τις διαθέσεις και τον όποιο δημοκρατικό έλεγχο των μηχανικών. Για τη διαρκώς μειούμενη συμμετοχή στις εκλογές και την αποστασιοποίηση των συναδέλφων δε φαίνεται να υπάρχει κάποια ανησυχία, το αντίθετο μάλλον, φαίνεται πως βρίσκουν ενοχλητικό το να έχουν ανάγκη τους εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς ως ψηφοφόρους – γι’ αυτό καλό είναι να αυξηθεί ο χρόνος των εκλογών.
  • την απευθείας εκλογή του Προέδρου της ΔΕ από τους μηχανικούς. Μια τέτοια διαδικασία αποδεσμεύει πρακτικά τον πρόεδρο του ΤΕΕ από την όποια λογοδοσία του προς την Κεντρική Αντιπροσωπεία η οποία τον εκλέγει μέχρι σήμερα, κάνει το ΤΕΕ ακόμα πιο προεδροκεντρικό, οδηγεί στη διαμόρφωση των προϋποθέσεων για να ισχύσει η «ενός ανδρός αρχή» στο Επιμελητήριο, αφού ο πρόεδρος θα μπορεί να ισχυρίζεται ότι «λογοδοτεί μόνο στον κόσμο που τον εξέλεξε» (κάθε 4 χρόνια δηλαδή αν εφαρμοζόταν και η προηγούμενη πρόταση). Δεν ήταν λίγες οι φορές που οι πρόεδροι του ΤΕΕ κάνοντας χρήση και του υπάρχοντος πλαισίου έπαιζαν ατομικά τα δικά τους πολιτικά παιχνίδια σε κρίσιμες περιόδους γράφοντας στα παλαιοτέρα των υποδημάτων τους όργανα και αποφάσεις. Φαίνεται μάλλον πως στο νέο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί μετά από 3 μνημόνια οι θιασώτες αυτής της πολιτικής σκέφτηκαν ότι είναι καιρός να το θεσπίσουν και επίσημα. Έχουν μάλιστα το θράσος να το ονομάζουν και άμεση δημοκρατία.
  • Απαγόρευση ψηφοδελτίων αν δε συγκεντρώνουν υποψηφίους στο σύνολο της χώρας (ή τουλάχιστον στο 80% των περιφερειών). Μια τέτοια ρύθμιση θα καταργούσε με πραξικοπηματικό τρόπο εκλεγμένες σήμερα παρατάξεις στην Κεντρική Αντιπροσωπεία, με ειδική χωρική αναφορά και μεγάλη απεύθυνση σε ορισμένες περιπτώσεις (όπως οι ΑΜΑΚ). Είναι προφανής η σκοπιμότητα να περιοριστούν με διοικητικά μέτρα οι παρατάξεις για να υπάρξει σκληρότερος έλεγχος στη σύνθεση της Αντιπροσωπείας.
  • Μείωση των Αντιπροσώπων στο μισό σε σχέση με σήμερα. Και αυτό το μέτρο επιχειρεί να δημιουργήσει μια πολύ πιο «ελέγξιμη» σύνθεση της Αντιπροσωπείας που να μην επιτρέπει διαφοροποιήσεις αντιπροσώπων από τις κεντρικές επιλογές παρατάξεων (ή ούτε καν την εκλογή τους).

Καμία θετική γνώμη δεν έχουμε για την λειτουργία που έχει μέχρι σήμερα το σύστημα ΤΕΕ. Από τα ατελείωτα παζάρια για το μοίρασμα (και το διαμοίρασμα καμιά φόρα) της καρέκλας έως την απόλυτη γελοιοποίηση της εκλογής των μελών της ΔΕ με 2-3-4 ψηφοδέλτια της ίδιας παράταξης. Όλα αυτά βέβαια οι συνάδελφοι δεν τα βλέπουν, αποτυπώνονται όμως στη γενικότερη εικόνα, με συνέπεια το «ΤΕΕ» να εισπράττει την απαξία και την απουσία ακόμα και των ευαισθητοποιημένων. Οι διοικούντες βέβαια δεν έχουν τέτοιες ευαισθησίες.

Οι νέες συνθήκες που έχουν διαμορφώσει τα 3 μνημόνια θέλουν ένα νέο ΤΕΕ και απ’ ότι φαίνεται οι συνέταιροι των προηγούμενων (και της παρούσας) διοικήσεων έχουν ξεκινήσει να σχεδιάζουν τις νέες τους καρέκλες και λειτουργίες που θα ταιριάζουν πιο καλά στην ασκούμενη πολιτική.

  • Οι ανάγκες των ξένων και εγχώριων ομίλων που μέσα στην κρίση γιγαντώνονται περιθωριοποιώντας τους αυτοαπασχολούμενους και αρπάζοντας κάθε εναπομείνασα δραστηριότητα πρέπει να μπορούν να ακούγονται πιο εύκολα σε όλα τα επίπεδα.
  • Η μελλοντική γραφειοκρατία του ΤΕΕ πρέπει να είναι πιο ελεύθερη να κινηθεί όπως πρέπει χωρίς «δημοκρατικές» καθυστερήσεις και άλλες ενοχλήσεις από την πλειοψηφία των απλών συναδέλφων (ακόμα και των ψηφοφόρων τους).
  • Η πολυσυζητημένη (και από την Προέδρο της «Α» που εισηγείται τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο) αλλαγή των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα πολλαπλά μητρώα, τις πιστοποιήσεις και τις διαβαθμίσεις θα επιβληθούν πολύ ευκολότερα από έναν θωρακισμένο μηχανισμό που δεν θα είναι αναγκασμένος να δίνει και πολύ λογαριασμό στους συναδέλφους.
  • Η δήθεν τεχνοκρατική και τεκμηριωμένη υπεράσπιση των έργων που επιθυμούν εργολάβοι και προμηθευτές, των ιδιωτικοποιήσεων που επιθυμούν «αγορές» και των πεπραγμένων των τοπικών, περιφερειακών και κεντρικών κυβερνώντων (βλέπε τις πρόσφατες πλημμύρες και τις δηλώσεις Στασινού) δεν χρειάζονται ούτε πλουραλισμό ούτε πολύ κριτικό πνεύμα.

Θα μπορούσαμε να προτείνουμε από την πλευρά μας μια σειρά από θεσμικές αλλαγές στην κατεύθυνση πιο δημοκρατικής, πιο αντιπροσωπευτικής, πιο αναλογικής του λειτουργίας. Εξάλλου εάν ήθελαν όντως οι ιθύνοντες νόες της ηγεσίας του ΤΕΕ να κινηθούν σε μια τέτοια κατεύθυνση, θα ξεκινούσαν από την κατάργηση του καλπονοθευτικού συστήματος που επιτρέπει τη διάσπαση ψηφοδελτίων στην εκλογή της Διοικούσας Επιτροπής και τα γνωστά «μαγειρέματα» με τις 12άδες. Δεν κρίνεται όμως αυτή τη στιγμή αυτό. Κρίνεται η ίδια η ύπαρξη του ΤΕΕ, ως εν δυνάμει χώρος παρέμβασης και συνδιαμόρφωσης απόψεων για το επάγγελμα και ενίοτε λήψης αποφάσεων υπεράσπισης της πληττόμενης πλειοψηφίας των συναδέλφων (όπως έγινε σε κάποιες φάσεις με το ασφαλιστικό) ή η μετατροπή σε λόμπυ επιτυχημένων για τα ιδιοτελή τους συμφέροντα. Εξέλιξη οριακή για την μέχρι σήμερα φυσιογνωμία του, την οποία και δεν πρόκειται να επιτρέψουμε.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ να αποσυρθεί από την σκόπιμα «ΕΚΤΑΚΤΗ» Αντιπροσωπεία της 2-3. 12.2017 το θέμα της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου του ΤΕΕ

30/11/2017
Αριστερή Ενωτική Αγωνιστική Συσπείρωση – ΑΡΑΓΕΣ

***

Το προηγούμενο ΣΚ υπήρξε σύγκληση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ (ΑΤΕΕ) σε έκτακτη διαδικασία, με κύριο θέμα από πλευράς προεδρείου την αλλαγή του Θεσμικού Πλαισίου του ΤΕΕ, όπως είχαμε αναφέρει σε προηγούμενη ανακοίνωσή μας. Η σύγκληση της διαδικασίας ως έκτακτης είχε και άλλες συνέπειες στη διεξαγωγή της. Η προβλεπόμενη από τον κανονισμό (για τις τακτικές συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας) ενημέρωση από τη Διοικούσα Επιτροπή και το προεδρείο της για τις δράσεις της προηγούμενης περιόδου (η Αντιπροσωπεία είχε να συγκληθεί 6 μήνες) δεν έγινε ποτέ.

Θεσμικό πλαίσιο

Η εξαρχής αντίδραση για τον τρόπο σύγκλησης (διαμαρτυρία που διαπερνούσε τις περισσότερες παρατάξεις της ΑΤΕΕ ανεξαρτήτως έντασης της αντίδρασής τους) της Αντιπροσωπείας ως έκτακτης και οργάνωσης της συζήτησης για να περάσουν όλα σε μια συνεδρίαση, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος στην Αντιπροσωπεία για να βρεθούν όντως συγκλίσεις και αποκλίσεις, για ένα ζήτημα που αφορά ένα θεσμικό πλαίσιο που θα ισχύσει για πολλά χρόνια, οδήγησε στο να μην εκκινήσει κανονικά η διαδικασία και να υπάρξει απαίτηση από πολλές μεριές, να αποσυρθεί το ζήτημα από την ΗΔ (πράγμα που εκτός από την ΑΡΑΓέΣ ζητούσαν και το blockTEE και η Πανεπιστημονική). Το αίτημα με παραλλαγές στηρίχτηκε και από άλλες παρατάξεις (ΡΠΜ, ΕλΕΜ) ενώ ως και ο Σ. Ζαννιάς (Πρόοδος και Αναβάθμιση ΤΕΕ) διαμαρτυρήθηκε ότι είχε προτείνει να προταχθεί ο προϋπολογισμός και δεν μεταφέρθηκε η πρότασή του στα μέλη της Αντιπροσωπείας.

Μπροστά στην προοπτική να τιναχτεί η Αντιπροσωπεία στον αέρα από την αντίδραση στις μεθοδεύσεις του προεδρείου της Αντιπροσωπείας και της Διοικούσας Επιτροπής, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Στασινός υπαναχώρησε και «άδειασε» την πρόεδρο της ΑΤΕΕ Τ. Μοροπούλου (η οποία επέμενε για περισσότερη ώρα στη συζήτηση του ζητήματος ή επιχειρούσε να τη μεταθέσει για αργότερα με διαδικαστικά τερτίπια), συναινώντας στην απόσυρση του ζητήματος από την Ημερήσια Διάταξη, όπως και έγινε κατόπιν ψηφοφορίας.

Στη διάρκεια της συζήτησης που προηγήθηκε, τόσο από τη δική μας πλευρά όσο και από άλλους συναδέλφους τονίστηκε η ανάγκη όταν συζητηθεί το θεσμικό πλαίσιο να κληθούν και άλλοι φορείς των μηχανικών (όπως καλούνται και για άλλα ειδικά ζητήματα σε συζητήσεις στην Αντιπροσωπεία) να υπάρξουν διευρυμένες πλειοψηφίες (δλδ να υπερψηφίζονται από πάνω από έναν αριθμό μελών της ΑΤΕΕ οι προτάσεις για να περάσουν), να υπάρξει συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας που θα κάνει διάλογο πριν την συνεδρίαση που θα πάρει τις αποφάσεις. Εμείς πέραν των παραπάνω, αναφέραμε ότι ειδικά το Θεσμικό Πλαίσιο είναι προγραμματικό ζήτημα για το Επιμελητήριο και θα έπρεπε να έχουν υπάρξει αναφορές και στα προεκλογικά προγράμματα όσων εισηγούνται τις αλλαγές.

Προϋπολογισμός

Η συζήτηση για τον προϋπολογισμό δεν ξέφυγε πολύ από τα συνηθισμένα. Είναι προφανές ότι το ΤΕΕ συνεχίζει να αντιμετωπίζει οικονομικό πρόβλημα από όταν κόπηκε το 2% και η διαχείρισή του (παρέα με την κατεύθυνσή του) δεν έχουν προσαρμοστεί στη νέα εποχή. Για παράδειγμα, μόνο το ενοίκιο των κεντρικών κτιρίων του ΤΕΕ κοστίζει 720.000 ευρώ το χρόνο, ενώ το ΤΕΕ θα μπορούσε να αξιοποιήσει άλλα ακίνητα για αυτή τη δουλειά. Επίσης υπήρξαν πολλές αντεγκλήσεις για ένα από τα μεγαλύτερα περιουσιακά στοιχεία του ΤΕΕ (το οικόπεδο στο Μαρούσι που λειτουργεί ως parking) και προτάσεις για να ανταλλαγεί το (ιδιοκτησίας ΤΕΕ) κατειλημμένο πάρκο Ναυαρίνου με άλλο ακίνητο του Δήμου Αθηναίων. Κύριο έσοδο του επιμελητηρίου παραμένει η εισφορά από την πλατφόρμα των αυθαιρέτων, ενώ θα υπάρξει και ένα επιπλέον έσοδο της τάξης των 500.000 το χρόνο από τις εισφορές των δημοσίων υπαλλήλων, λόγω της παρακράτησης από το 6 τοις χιλίοις. Πέραν των σημειακών επισημάνσεων που κάναμε, ο σ. Πετρόπουλος από την ΑΡΑΓέΣ αναφέρθηκε και επί της αρχής στην ανάγκη να χρηματοδοτούνται τα ΝΠΔΔ από το κράτος και όχι να επιχειρείται να λειτουργήσει το ΤΕΕ με πόρους κυρίως από τα μέλη του (αυξήσεις εισφορών, πιστοποιήσεις κλπ). Μετά την υπερψήφιση του προϋπολογισμού (τον οποίο καταψηφίσαμε ως ΑΡΑΓέΣ, και ο οποίος κακώς ετέθη σε ψηφοφορία μαζί με τον οικονομικό απολογισμό για το 2015), η Ανασυγκρότηση πρότεινε την κατάργηση του μισθού των προέδρων των περιφερειακών τμημάτων του ΤΕΕ, πρόταση που καταψηφίστηκε μαζικά.

Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας πειθαρχικών

Υπήρξε μια προσπάθεια να συζητηθεί και η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των πειθαρχικών. Το συγκεκριμένο ζήτημα είχε συζητηθεί αρκετά διεξοδικά το προηγούμενο διάστημα στην Αντιπροσωπεία (και πριν τις εκλογές). Όπως ενημερώθηκε η Αντιπροσωπεία, 2 μέρες νωρίτερα είχε έρθει κείμενο από τον νομικό σύμβουλο του ΤΕΕ. Αποτελεί βέβαια επαναλαμβανόμενη σύμπτωση τα υλικά που αφορούν την Αντιπροσωπεία να έρχονται την τελευταία βδομάδα, ενώ προετοιμάζονται μήνες, και ενώ η Αντιπροσωπεία συνεδριάζει τόσο σπάνια. Για το λόγο αυτό, το ζήτημα δεν ήταν στη ημερήσια διάταξη. Ενώ θα μπορούσε να έχει τεθεί το θέμα για να ενταχθεί στην ημερήσια διάταξη, αυτό δεν έγινε, και η πρόεδρος της ΑΤΕΕ θέλησε να θέσει το θέμα σε συζήτηση, εντάσσοντάς το στο θέμα για το Θεσμικό Πλαίσιο, το οποίο όμως είχε ήδη αποσυρθεί από την Ημερήσια Διάταξη, πράγμα που θα ήταν όμως παράτυπο, κάτι που επισημάνθηκε από μέλη της Αντιπροσωπείας, και έτσι το ζήτημα παραπέμφθηκε στην επόμενη συνεδρίαση.

Ψήφισμα για τους προϋπολογισμούς

Είχε κατατεθεί από την αρχή της διαδικασίας ψήφισμα από την ΕλΕΜ το οποίο τέθηκε σε ψηφοφορία στο τέλος της διαδικασίας (με πολλά μέλη να έχουν αποχωρήσει ή να αποχωρούν). Το ψήφισμα εστίαζε στην ανάγκη να προφυλάσσονται οι θιγόμενοι από τους πλειστηριασμούς από το να βγαίνουν τα ακίνητα σε τιμές πολύ χαμηλότερες της εμπορικής αξίας ή ακόμα και της αξίας κατασκευής. Επισημάναμε από τη μεριά μας ότι παρά τις πιθανές καλές προθέσεις, το ψήφισμα είναι ελλιπές και θα πρέπει να αναφέρεται σαφώς στο απαράδεκτο του πλειστηριασμού πρώτων κατοικιών. Μετά από αντίστοιχες προσθήκες και διορθώσεις, το ψήφισμα έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από το σώμα της Αντιπροσωπείας.

πηγή: arages.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.