Ο Δήμος και τα Επιμελητήρια στο διαγωνισμό για το λιμάνι του Πειραιά

Σχόλιο: Παρότι η παραχώρηση τεράστιου τμήματος των μετοχών του ΟΛΠ σε ιδιώτες επενδυτές είναι προβληματική, καθώς αποτελεί ένα βασικό στοιχείο των υποδομών στη χώρα, η πρόταση του ΕΒΕΑ μπορεί να δώσει τροφή για σκέψη στην κατεύθυνση εμπλοκής μικρότερων οργανισμών (δήμοι, επιμελητήρια) στη διαχείριση του δημόσιου πλούτου, διαδικασία που ίσως επιτρέπει και την διεύρυνση των μορφών κοινωνικού ελέγχου, υπό την έννοια ότι οι πολίτες έχουν μεγαλύτερο ρόλο στη λήψη αποφάσεων σε χαμηλότερα επίπεδαΘα δημιουργηθεί κοινοπρακτικό σχήμα για την αγορά μετοχών

Εν όψει ολοκλήρωσης της διαδικασίας του εν εξελίξει διαγωνισμού του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), που προβλέπει την πώληση του 67,7% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Β. Κορκίδης, με επιστολές του προς τον Πρωθυπουργό, κ. Α. Τσίπρα, τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Γ. Δραγασάκη, τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού, κ. Γ. Σταθάκη και τον αναπλ. Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου, κ. Θ. Δρίτσα, κατέθεσε, έπειτα από ομόφωνη απόφαση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου, μια σημαντική πρόταση της Διοίκησης, με στόχο να δημιουργηθεί ένα κοινοπρακτικό σχήμα από φορείς των Ο.Τ.Α., Επιμελητηρίων, θεσμικών φορέων και ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του Ο.Λ.Π. για την αγορά μετοχών του.

Αναλυτικά, το κείμενο της επιστολής:
“…Στο πλαίσιο των διεθνών, στρατηγικών, επαφών της Κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας, με στόχο την αξιοποίηση και όχι την εκποίηση της κρατικής περιουσίας, την ενθάρρυνση των ξένων επενδύσεων, καθώς επίσης και τη μέγιστη ωφέλεια από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, που διαθέτει ο τόπος μας, στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, του διαμετακομιστικού εμπορίου, των υποδομών μεταφοράς και διανομής, αλλά και εν γένει της ναυτιλιακής δραστηριότητας, θα ήθελα να σας καταθέσω την απόφαση και πρόταση της Διοίκησης του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.
Ειδικότερα, όσον αφορά στην ολοκλήρωση της επικείμενης διαδικασίας του εν εξελίξει διαγωνισμού του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., που προβλέπει την πώληση του 67,7% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., προτείνουμε να δημιουργηθεί ένα κοινοπρακτικό σχήμα από φορείς των Ο.Τ.Α., Επιμελητηρίων, θεσμικών φορέων και ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του Ο.Λ.Π. για την αγορά των μετοχών του 18,7%, ώστε να περιοριστεί το ποσοστό πώλησης σε ιδιώτη-διαχειριστή στο 49% και να παραμείνει το 51% των μετοχών στο Δημόσιο και θεσμικούς φορείς.
Η συμμετοχή του Δήμου Πειραιά και των όμορων του λιμανιού Δήμων, καθώς και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, μπορεί να είναι ένα σχήμα Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που θα πλαισιώσει το management του ιδιώτη επενδυτή, ακριβώς όπως λειτουργεί με επιτυχία, σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, όπως της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας. Η συμμετοχή του Ε.Β.Ε.Π. μπορεί, σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της 30/3/15, να γίνει άμεσα με την αξιοποίηση του “κουρεμένου” ομολόγου, που διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος, με αξία κτήσης μερίδας 3.784.810,24 ευρώ, διαδικασία που προβλέπεται από την Επιμελητηριακή Νομοθεσία (επισυνάπτεται η Υ.Α. 78030, άρθρο 1 παρ.2 και 12ε, Φ.Ε.Κ. 3586-31/12/2014).
Λαμβάνοντας υπόψη επίσης, πως ένα από τα 18 σημεία των παρεμβάσεων άμεσης εφαρμογής στη λίστα των μεταρρυθμίσεων είναι να «προωθούνται αποκρατικοποιήσεις μέχρι ποσοστού 49%, με το management σε ιδιώτες και με προοπτική αύξησης της συμμετοχής υπό όρους, για μερική ή ολική ιδιωτικοποίηση Δ.Ε.Κ.Ο. στρατηγικής σημασίας, εκτιμούμε πως, η εν λόγω πρόταση του Ε.Β.Ε.Π. κινείται προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και κατ’ επέκταση στην αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Με γνώμονα ότι το 96% των λιμανιών στην Ευρώπη είναι δημόσιας ιδιοκτησίας, που παραχωρούν τη λειτουργία τους, μέσω συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ενώ μόνο το 4% είναι ιδιωτικά, πιστεύουμε πως, ακολουθώντας το “ευρωπαϊκό” παράδειγμα, μπορούμε να δημιουργήσουμε στον Πειραιά ένα δυναμικό σχήμα τριμερούς συνεργασίας, μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και δύο παγκοσμίων παικτών, της πρώτης στο κόσμο Ελληνικής ποντοπόρου Ναυτιλίας και ενός Κινεζικού κολοσσού στις θαλάσσιες μεταφορές.
Η πάγια θέση του επιχειρηματικού κόσμου της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά έγκειται στο να παραμείνει, με το αντίστοιχο, ανάλογο ποσοστό, στην ιδιοκτησία του Δημοσίου το μεγαλύτερο λιμάνι της Χώρας, με τη συμμετοχή, τόσο της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και των Επιμελητηρίων και μόνο, εφόσον βαίνει προς το συμφέρον της Εθνικής μας Οικονομίας και της ευρύτερης περιοχής, να παραχωρηθούν δραστηριότητές του, μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Το Ε.Β.Ε.Π., υποστηρίζοντας τα συμφέροντα χιλιάδων πειραϊκών επιχειρήσεων οι οποίες απασχολούν πάνω από 200.000 εργαζόμενους, με ιδιαίτερα σημαντική, εξαγωγική, ναυπηγοεπισκευαστική και ναυτιλιακή δραστηριότητα, διαθέτοντας μάλιστα και σχετικό Τμήμα, με σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη του μεγαλύτερου λιμανιού της Χώρας, θεωρεί ότι η ανωτέρω πρόταση μπορεί να βρει πρόσφορο έδαφος, ώστε να αποφέρει θετικά αποτελέσματα για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, αλλά και εν γένει της Εθνικής Οικονομίας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.